Strona startowa -> Turystyka i wypoczynek -> Trasy spacerowe - nieoznakowane

Trasy spacerowe - nieoznakowane
 2010-12-07

Trasa Leszno-Boszkowo-Olejnica-Górsko-Boszkowo
Długość trasy ok. 27 km (w tym po terenie gminy Przemęt 20 km)

Trasa prowadzi przez najpiękniejsze zakątki Przemęckiego Parku Krajobrazowego. Na bazę wypadową zaproponowano Boszkowo, dokąd łatwo dojechać z Leszna znakowaną ścieżką, bądź pociągiem. Z Boszkowa leśnymi drogami pojedziemy do Olejnicy, gdzie czeka na nas atrakcyjna ścieżka rowerowa, prowadząca wzdłuż jezior i przez piękne lasy. Z pewnością zaciekawią dwa rezerwaty przyrody: Wyspa Konwaliowa i Torfowisko nad Jeziorem Świętym. Proponujemy trzy możliwości wyboru drogi powrotnej do Boszkowa.

Punkt 0,0 km to Boszkowo, hotel Sułkowski. Wyruszamy szosą w kierunku Przemętu
2,4 km na zakręcie, na skraju Starkowa jedziemy w lewo, drogą gruntową w kierunku lasu.
3,6 km przy tablicy „Zauważyłeś ogień? Alarmuj!!” skręcamy w dukt odchodzący w prawo. Po prawej jego stronie rosną brzozy, a po lewej młodnik. Jedziemy ciągle na wprost, nie zważając na odbijające w obie strony leśne drogi. Końcowa część tego odcinka trasy prowadzi przez piękny stary las. Rozpoczyna się zjazd w dolinę jeziorną.
7,0 km Dojeżdżamy do szosy z Górska do Olejnicy. Skręcamy w prawo, po 100 m jesteśmy na skrzyżowaniu z szosą Przemęt-Wieleń. Skręcamy tu w lewo, w kierunku Wielenia. Tuż za mostem pomiędzy Jeziorem Górskim i Jeziorem Radomierskim skręcamy w prawo, w leśną drogę. Jedziemy kilkadziesiąt metrów wzdłuż jeziora.
7,6 Miejsce do odpoczynku. Możemy tutaj zapoznać się z umieszczonym na tablicy informacji planem i opisem przyrodniczo-dydaktycznej ścieżki rowerowej w Olejnicy. Kolejny odcinek trasy naszej wycieczki wyznaczą oznakowane stanowiska przyrodnicze i krajobrazowe ścieżki rowerowej. Wyruszamy za żółtymi strzałkami malowanymi na drzewach. Niebawem po lewej stronie drogi, ujrzymy piękne skupisko żywotnika olbrzymiego, jednego z najbardziej długowiecznych gatunków, osiągających wiek tysiąca lat. Oglądane przez nas drzewa zasadzone zostały ok. 1900 r. przez pruskie stacje doświadczalne.
8,5 km Z szerokiej leśnej drogi znaki ścieżki dydaktycznej wyprowadzają nas w prawo, w kierunku jeziora. Niebawem miniemy stanowisko z opisem jałowca pospolitego, następnie „Remizę” – ogrodzony fragment lasu z licznymi budkami lęgowymi dla ptaków. Jeszcze kilkadziesiąt metrów i rozpoczyna się widokowo najpiękniejszy fragment wycieczki. Przez najbliższe kilka kilometrów pojedziemy skrajem wysokiej skarpy wzdłuż Jeziora Radomierskiego.
9,8 km Taras widokowy na Wyspę Konwaliową.
Ścisły rezerwat przyrody na Wyspie Konwaliowej utworzony został w 1957 r. na powierzchni 24,9 ha. Występują tam rzadkie rośliny (irys syberyjski, storczyk, buławik czerwony, lilia złotogłów), masowo kwitnie konwalia majowa, również jej ciekawa odmiana o różowo zabarwionych pręcikach.
11,6 km Taras z widokiem na Jezioro Radomierskim i Wyspę Konwaliową w pobliżu leśniczówki Przemęt. Znajdziemy tu miejsce do odpoczynku, pięknie położone pośród starych dębów.

Teraz możemy kontynuować dotychczasową trasę lub wybrać jej Wariant A prowadzący w kierunku Przemętu.

Kontynuując dotychczasową trasę napotykamy taras widokowy w pobliżu leśniczówki Przemęt, który jest punktem zwrotnym ścieżki rowerowej. W kierunku Olejnicy prowadzi teraz szeroka leśna droga. Zaraz na jej początku ujrzymy kilka tablic opisowych, dowiemy się z nich, iż część tego lasu od 1972 r. stanowi obszar Wyłączonego Drzewostanu Nasiennego. Najstarsze sosny mają po ok. 150 lat i co ciekawe, charakteryzują je spłaszczone u podstawy, „kwadratowe” pnie. Najcenniejsze drzewa oznaczono żółtymi punktami. Po 300 m od tarasu, po lewej stronie drogi, mijamy pokaźny „wigwam” z miejscem do biwakowania (po uzgodnieniu z leśnictwem można z niego korzystać). Jedziemy ciągle za znakami ścieżki rowerowej. Ciekawym stanowiskiem zapoznającym z pracą leśników jest prezentacja różnego rodzaju pułapek na szkodzące lasom owady, odławiane w celu prognozowania ich ilości dzięki stosowaniu wymyślnych konstrukcji i feromonów, czyli substancji wabiących.
Tuż za stanowiskiem opisującym daglezję zieloną, jedno z najpiękniejszych drzew na trasie ścieżki rowerowej, skręcamy w prawo i zjeżdżamy w doline Jeziora Świętego.
Niebawem po lewej stronie drogi, widzimy tablicę informującą, iż rozpoczyna się teren rezerwatu „Torfowisko nad Jeziorem Świętym”. Jedziemy dalej na wprost. Po kilkudziesięciu metrach ujrzymy zarastające lustro wody jeziora. Skręcamy w lewo i jedziemy wzdłuż jego brzegu. Zatrzymujemy się przy tarasie widokowym z tablicami opisowymi i miejscem do odpoczynku.
Rezerwat ścisły „Torfowisko nad Jeziorem Świętym” utworzony został w 1959 r. Ochronie podlega obszar torfowiska przejściowego oraz roślinność zarastająca jezioro i jego brzegi. Całkowita powierzchnia rezerwatu wynosi 6,82 ha, z tego bagna i torfowiska- 4,02 ha, drzewostan –m1,82 ha, jezioro – 0,98 ha. Jezioro Święte nie posiada dopływu ani odpływu. Jego lustro wody o powierzchni 160x60 m pokrywa roślinność pływająca, głównie ginący w Europie grzybień biały. Pośród wielu ciekawych roślin rośnie tu również rosiczka okrągłolistna, roślina mięsożerna.
Po zapoznaniu się z opisanymi na tablicach gatunkami roślin jedziemy dalej na wprost, przez las, za znakami ścieżki rowerowej. Na wysokości samotnej osady widzimy oddaloną od drogi wieżę dostrzegalni przeciwpożarowej. Ostatni odcinek naszej drogi, ciągle na wprost, prowadzi przez bardzo ładny las.
17,0 km Dojechaliśmy do szosy Przemęt – Wieleń.

Teraz możemy kontynuować dotychczasową trasę lub wybrać jej Wariant B, prowadzący w kierunku Wielenia.

Jadąc dalej tą trasą, dojeżdżając do szosy skręcamy w lewo, w kierunku Olejnicy. Za mostem skręcamy w prawo, w kierunku Górska (18,2 km). Mijając liczne ośrodki wypoczynkowe, długim podjazdem opuszczamy dolinę jeziorną. Następnie w dół, ku jeziorom w rejonie Górska.
20,0 km Na skraju Górska skręcamy w pierwszą ulicę w lewo. Po kilkudziesięciu metrach rozstaje dróg, jedziemy na wprost, do „Galerii Ptaków”.
W galerii oglądać można stałą wystawę rzeźbionych przez Mariana Murka ptaków Przemęckiego Parku Krajobrazowego w zaaranżowanym naturalnym środowisku. Artysta od kilku lat pracuje nad cyklem płaskorzeźb ilustrujących księgi „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza w oparciu o ryciny Andriollego. Na jedną księgę składają się trzy płaskorzeźby o wysokości 2 m każda. W sumie powstanie 36 tablic, które mają być eksponowane.
Po zwiedzeniu galerii powracamy do rozstaju dróg przed szosą z Olejnicy do Górska.

Teraz  możemy kontynuować dotychczasową trasę lub wybrać jej wariant C, prowadzący w kierunku leśniczówki Papiernia.

Podążając dotychczasową drogą skręcamy w lewo, w drogę gruntową. Jedziemy ciągle na wprost, za ostatnimi zabudowaniami Górska rozpoczyna się las.
23,5 km Letniskowa wieś Dominie. Po dojechaniu do głównej drogi skręcamy w lewo i jedziemy wzdłuż widocznego w oddali Jeziora Dominickiego. Rozpoczyna się Boszkowo, największy ośrodek wypoczynkowy w pobliżu Leszna, atrakcyjny również dla mieszkańców Wrocławia i poznania. Jedziemy ciągle główną drogą na wprost.
27,5 km Szosa Leszno – Boszkowo. Koniec trasy.
Jeśli pojedziemy dalej na wprost, droga wzdłuż jeziora doprowadzi nas do dworca kolejowego w Boszkowie. Jeżeli skręcimy w prawo, znakowaną ścieżką rowerową dojedziemy do odległego o 24 km Leszna.

Wariant A trasy
Taras widokowy przy leśniczówce Przemęt-Perkowo-Przemet-Błotnica-Starkowo-Boszkowo
Opis rozpoczynamy od 11,6 km Trasy nr 12.
0,0 km Od tarasu widokowego kierujemy się w stronę leśniczówki Przemęt i jedziemy drogą gruntową dalej na wprost. Po prawej ładny widok na jezioro.
1,7 km Na rozstaju dróg jedziemy na wprost (droga ostro odbijająca w lewo doprowadza do Kaszczoru).
2,0 km Dojechaliśmy do zakrętu szosy Przemęt – Mochy i jedziemy na wprost, w kierunku Przemętu. Mijamy (2,3 km) budynek szkolny i stojący naprzeciw pomnik figurą Chrystusa i tablicą z nazwiskami „Poległych wojaków z Perkowa”. Przejeżdżamy przez tor kolejowy linii Leszno – Wolsztyn (2,5 km po prawej przystanek kolejowy). W oddali widać już smukłe wieże kościoła pocysterskiego w Przemęcie.
3,9 km Po prawej dawny dwór i zabudowania gospodarcze w Zaborowi (obecnie w granicach Przemętu). Niegdyś znajdował się tu folwark opatów przemęckich. Następnie przejeżdżamy przez most na kanale łączącym kompleks jezior przemęckich (po prawej) z Południowym Kanałem Obry.
4,3 km Kościół pocysterski w Przemęcie. Po zwiedzeniu zabytkowej świątyni i jej otoczenia dochodzimy do drogi przylegającej od południa do budynku poklasztornego. Przy sędziwym debie, pomniku przyrody, skręcamy w lewo. Aleja na grobli usypanej na mokradłach doprowadza nas do części Przemętu nazywanej Przedmieściem.
5,1 km Przy kościele pw. św. Piotra i Pawła skrecamy w prawo. Szosą Przemęt-Wieleń jedziemy w kierunku Wielenia.
6,5 km Przejazd kolejowy w Błotnicy. Przed torami (linia Leszno-Wolsztyn) po lewej wiatrak – kozak w stanie agonalnym. Po prawej widać w oddali wieże kościoła pocysterskiego w Przemęcie.
6,8 km Po prawej stronie siedziba dawnych właścicieli majętności w Błotnicy z zabudowaniami folwarcznymi. Po przeciwnej stronie ulicy figura św. Wawrzyńca. Po 100 m mijamy zabytkowy ceglany parkan ogradzający teren podworski.
7,0 km Kapliczka – pomnik ku czci mieszkańców Błotnicy – poległych w powstaniu wielkopolskim i obu wojnach światowych.
7,5 km Z szosy Przemęt – Wieleń skręcamy w lewo, w kierunku Boszkowo.
9,5 km Przejeżdżamy przez wieś Starkowo.
12,8 km Boszkowo. Centrum Konferencyjno – Wypoczynkowe „Syrena”. Koniec trasy.

Wariant B trasy
Olejnica-Osłonin-Wieleń-Kaszczor
Opis rozpoczynamy od 17 km Trasy nr 12.
0,0 km Koniec przyrodniczo-dydaktycznej ścieżki rowerowej w Olejnicy. Ze ścieżki rowerowej skręcamy w prawo i jedziemy szosą prowadzącą z Przemętu w kierunku Wielenia. Po 1,2 km kończy się las, podziwiając rozległe widoki, zjeżdżamy w dolinę jeziorną. Rozpoczyna się wieś Osłonin (2,6 km) największy w tym rejonie ośrodek letniskowy, rozciągający się wzdłuż północnego brzegu jezior Osłonińskiego i Wieleńskiego.
5,2 km Skrzyżowanie z szosą Wolsztyn-Wschowa. Jedziemy na wprost, w kierunku Wschowy. Za mostem na Kanale Kaszczorskim, po 200 m od skrzyżowania, skręcamy w lewo. Drogą gruntową, przez plac Pielgrzymów, docieramy do najstarszego w Wielkopolsce sanktuarium maryjnego.
5,6 km Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Wieleniu Zaobrzańskim. Po zwiedzeniu zabytkowej świątyni tą samą drogą powracamy do skrzyżowania (na 5,2 km) i skręcamy w lewo, w kierunku Wolsztyna. Usytuowana po lewej stronie szosy ścieżka rowerowa doprowadza nas do Kaszczoru (7 km).
7,5 km Kaszczor na skrzyżowaniu w centrum wsi skręcamy w lewo, w kierunku wsi Ciosaniec. Po kilkudziesięciu metrach zatrzymujemy się przy kościele parafialnym pw. św. Wojciecha. Po zwiedzeniu powracamy tą samą drogą do skrzyżowania z szosą Wieleń-Przemęt 99,2 km) i skręcamy w lewo w kierunku Olejnicy.
14,4 km Dojechaliśmy do miejsca, skąd rozpoczyna się wariant B Trasy nr 12.

Wariant C trasy
Olejnica- Górsko- Papiernia (Mścigniew - Krzyżowiec) – Włoszakowice – Boszkowo
Opis rozpoczynamy od 20,00 km trasy nr 12.
0,0 km Po dojechaniu do szosy Olejnica – Górsko skręcamy w lewo, w kierunku Górska.
2,9 km Na skraju Górska skręcamy ponownie w lewo, dojeżdżamy do „Galerii Ptaków” Mariana Murka. Po zwiedzeniu powracamy do szosy i jedziemy w lewo. Po 0,2 km mijamy ozdobną kapliczkę w centrum wsi.
4,2 km Rozpoczyna się Miastko. Na krańcu tej wsi, na ostrym zakręcie w prawo (4,6 km ostrożnie) przecinamy oś jezdni i wjeżdżamy na drogę gruntową, prowadzącą na wprost. Jedziemy wzdłuż położonych nieopodal, po prawej stronie drogi, jezior Lincjusz i Brzeźnie.
7,2 km Leśniczówka Papiernia, położona na przesmyku pomiędzy jeziorami Brzeźnie i Zapowiednik. Na rozstaju dróg przy leśniczówce wybieramy drogę w prawo.
8,1 km Dojechaliśmy do szosy z Brenna do Włoszakowic. Skręcamy w lewo, w kierunku Włoszakowic
Jeśli w tym miejscu przetniemy szosę i pojedziemy na wprost piękną drogą przez las, po 2 km znajdziemy się przy leśniczówce Mścigniew. Następnie możemy pojechać oznakowaną ścieżką przyrodniczo-dydaktyczną do Krzyżowca.
13,0 km Włoszakowic. Po dojechaniu do szosy z Boszkowo do Leszna skrecamy w prawo, w kierunku Leszna. Po 0,6 km, na kolejnym skrzyżowaniu, jedziemy w lewo, w kierunku centrum wsi. Mijamy kościół parafialny i położony na skraju parku dawny pałac myśliwski Sułkowskich. Jedziemy dalej na wprost.
14,5 km W rejonie dworca kolejowego, z prawej strony, dochodzi do naszej ulicy znakowana ścieżka rowerowa z Leszna do Boszkowo. Za jej znakami powrócić można przez górsko do Boszkowo lub udać się do Leszna.